Saturday 21 December 2013

TANJUNG TUAN MELAKA

21 Disember 2013 - Membuat kayuhan dari Telok Kemang, Port Dickson melalui Pantai Purnama - Pantai Cermin - Pantai Lagun Biru - Pantai Tanjung Tuan menghala ke Rumah Api Tanjung Tuan, Majlis Perbandaran Alor Gajah, Melaka.



Kayuhan menggunakan Bianchi Touring Backstreet Cross Terrain tahun 1980an dan Amiruddin membawa MTB jenama Silverback Saturn.



Perjalanan melalui persisir pantai merentas fizikal laluan  berbukit bukit, sebahagian laluan mempunyai gradian pendakian yang agak keterlaluan, kadangkala basikal terangkat tayar hadapannya.







Setelah berlegar legar sesat mencari jalan menuju ke Tanjung Tuan, Melaka akhirnya kami sampai setelah mendapati tiada tunjuk arah yang lengkap untuk kedistinasi tersebut dan agak tersembunyi dan terpencil. Sebenarnya laluan ke puncak Rumah Api Tanjung Tuan agak mendaki dan nyaman dilitupi oleh kanopi hutan. Bayaran masuk yang dikenakan ialah RM1.00 seorang. Kenderaan tidak dibenarkan kecuali basikal.










Maklumat berkaitan Rumah Api Tanjung Tuan adalah seperti termaktub dalam papan maklumat yang sempat dirakamkan dibawah.


Dalam perjalanan pulang, sempat beramah mesra dengan penggemar sukan basikal iaitu Encik Atan dan rakannya yang agak ramah menegur setiap kali bertembung dengan beliau (mohon maaf kerana terlupa namanya). Sesi bertukar tukar pandangan tentang sukan basikal berlanjutan selama 30 minit sebelum masing masing meneruskan tugas masing-masing.


No comments:

Post a Comment