Monday 3 February 2014

KAYUHAN GANTIAN HARI WILAYAH PERSEKUTUAN

3 Februari 2014 - Sempena cuti gantian Hari Wilayah Persekutuan Malaysia, kami mengambil peluang membuat kayuhan dalam fenomena suhu di Malaysia yang menurun ke paras 17.8 darjah Celcius. Kayuhan awal pukul 7.00 pagi dengan suasana masih gelap dengan kedinginan dirasai kembali di tahun-tahun 1970an dimana Alam semulajadi masih kekal menghijau.

 Berkabus






Di awal tahun 1970an , ramai rakyat Malaysia bergantung kepada sungai untuk pelbagai aktiviti harian seperti membasuh, mandi-manda, memukat, memancing dan sebagainya disamping menggunakan perigi bagi yang berada jauh di hutan pendalaman. Ketiga ini air berada hampir diparas hampir beku dan amat sukar untuk mandi bagi yang perlu hadir sekolah sesi pagi.

Bagi yang perlu hadir sekolah sesi pagi terpaksa meredah hutan berbelas batu (sekarang km) dengan kedinginan dibasahi dek embun pagi. Tahukah anda bahawa kami warga tahun 1970an perlu bangun seawal jam 4.30 pagi kerana perlu bertolak ke sekolah seawal jam 5.00 pagi. Manakala aktiviti menoreh getah bermula seawal jam 3.00 pagi yang dikenali warga kampung sebagai MENYULUH yakni menggunakan pelita kabaid yang dilekatkan di kepala untuk menyuluh kawasan torehan pokok getah.

Kalau sekarang warga tahun 2000 terpaksa  mengadai nyawa dijalanraya untuk mencari nafkah, kami warga 1970an terpaksa bergadai nyawa dengan binatang buas meredah belantara untuk aktiviti sekolah, menoreh dan mencari hasil hutan untuk ditukar menjadi duit/wang.

Itulah apabila diimbaskan kembali kepada zaman lampau.....

No comments:

Post a Comment